‘Vanaf mijn 13e ben ik begonnen met crossen en nu rijd ik een buggy met 1600 cc’
Op een weiland of ongebruikt stuk land crossen in een buggy. Mike Uenk (20) uit Emst is Nederlands Kampioen autocrossen en volgt zijn studie bij De Techniek Academie.
‘Mijn vader is altijd crosser geweest met een superbuggy voor Europese wedstrijden.’ Mike ging altijd al mee kijken en dit heeft zijn crosshart sneller laten kloppen. Zijn vader stopte op een gegeven moment en toen heeft Mike op 13-jarige leeftijd het stokje overgenomen.
‘Ik cross al sinds mijn 13e en begon in de jeugdklasse. Eerst racete ik met een normale ‘wegauto’ waar niks meer in zat behalve een stoel en een kooi om in te zitten.’ Hoe leger de auto, hoe lichter en dus hoe sneller hij gaat op de baan. ‘Vanaf mijn 18e mocht ik niet meer in de jeugdklasse racen en ben ik overgestapt naar de Sprint 1600. Ik rijd in een buggy (sprinter) met 1600 cc. Vandaar de naam Sprint 1600.’
Mike vertelt dat er verschillende klassen zijn zoals de 2 Liter en de Superklasse. Bij de Superklasse zijn er nauwelijks regels, behalve dat je de rolkooi niet zelf mag maken. Een rolkooi is de kooi die de bestuurder van de buggy beschermt bij het over de kop vliegen. De rolkooi moet voldoen aan een aantal strenge eisen vanuit het regelement. ‘In de superklasse mag zelf bepaald worden hoeveel cc’s er in de buggy zitten, dit gaat helemaal hard! Alleen zitten er dus wel strenge eisen aan de rolkooi.’
Mike heeft een eigen buggy, maar het frame wat in zijn buggy zit is niet van hem, maar van de sponsor. Hij heeft meerdere sponsoren, maar de grootste sponsor is toch wel het bedrijf wat het frame ook heeft geregeld. ‘Op een middag hebben we samen om tafel gezeten hoe het frame eruit moest komen te zien, maar dat het nog steeds voldeed aan de eisen vanuit het regelement. Het is een dure hobby, dus het is heel fijn dat zij het frame sponsoren. Mike wilde eerst zelf het frame bouwen, maar toen de sponsor met het idee kwam om het frame te sponsoren was dat natuurlijk mooi meegenomen.
Mike heeft eerst de opleiding Constructie gevolgd en is nu bezig met de opleiding Verspanen bij De Techniek Academie. Hij gaat één dag per week naar De Techniek Academie en werkt vier dagen bij een bedrijf. Zijn opleiding Verspanen komt goed van pas bij zijn hobby, want hij maakt veel onderdelen voor de buggy zelf. ‘Ik heb een hele fijne baas die een freesbank heeft, dus de meeste dingen kan ik frezen op het werk.’ Mike werkt bij Konstructiebedrijf van Straaten B.V. in Twello en vindt het super dat hij de vrijheid krijgt om naast zijn werkzaamheden ook onderdelen voor zijn buggy te maken.
Doordat Mike door de weeks werkt en één dag per week zijn opleiding volgt heeft hij in het weekend tijd voor zijn hobby. Een groot voordeel van het volgen van een opleiding bij De Techniek Academie!
Dat autocrossen een spannende hobby is is één ding wat zeker is. Mike vertelt de volgende keer over de kampioenschappen en het gevaar van deze hobby.
