Docent Anton Kiewiet is enthousiast
Wat
vindt docent Anton Kiewiet van het Nuborgh College van De Techniek Academie?
De
Techniek Academie start september in Harderwijk. “Een goed initiatief voor een
opleiding waarbij de beroepspraktijk centraal komt te staan”, vertelt Anton. “Dit
past bij de vmbo leerlingen die vaak praktisch zijn ingesteld. Na het vmbo
willen ze best verder leren op het mbo, als dat maar een opleiding is die ze
zinvol vinden en die praktisch is. De Techniek Academie biedt de opleiding aan
in de BBL variant, dat wil zeggen dat de student (de leerling wordt op het mbo
student genoemd) gaat werken en leren. Ze werken dan drie dagen per week en
gaan nog twee dagen naar school.”
Competente
praktijkdocent
Kiewiet
geeft ook aan dat De Techniek Academie meer opbrengt dan alleen goed opgeleide nieuwe medewerkers
voor de techniek. Ook voor de docenten zal het een meerwaarde hebben. “Door combinatie
werken en leren bestaat een groot deel van het leerwerktraject uit werken in de
beroepspraktijk. Ook tijdens de twee dagen dat de student naar school gaat
staat de praktijk centraal. In die twee dagen is het de bedoeling dat ze, onder
begeleiding van de praktijkdocent, praktijkopdrachten maken die onderdeel
vormen van het schoolexamen. Door de vakkennis en de algemeen vormende vakken
zoveel mogelijk te combineren met de praktijk ontstaat er een krachtige
leeromgeving, die voor dit type leerling motiverend werkt” aldus Anton, die
enthousiast is over het initiatief. “Deze motivatie wordt nog verder versterkt
door de nauwe betrokkenheid van het bedrijfsleven bij De Techniek Academie. De
praktijkdocent staat hierdoor dichter bij de beroepspraktijk en kan zichzelf
continue ontwikkelen. Zo blijft hij een competente docent die met zijn tijd
meegaat. En het lijkt mij logisch dat een competente docent beter in staat is
om studenten op te leiden tot competente medewerkers voor de beroepspraktijk.
De docent is de vakman en hij vervult een voorbeeldrol voor de leerlingen.”
Passende
opleiding
“De
kracht van deze opleiding ligt hierin dat je onderwijs ontwerpt dat past bij dit
type mbo-student en niet andersom. Natuurlijk is de beroepspraktijk leidend bij
het ontwerpen van het mbo onderwijs, maar het is juist die praktijk die dit type
student aanspreekt. Als je vervolgens de vakkennis die nodig is voor het beroep
geïntegreerd aanbiedt met de praktijk, ontstaat er een krachtige leeromgeving. De
combinatie theorie en praktijk past ook bij onze moderne tijd. Veel
opleidingen, van basisschool tot universiteit, richten hun opleidingen steeds
meer in met deze combinatie.”
“Het
neerzetten van een goede en moderne opleiding vraagt om investeringen in
materialen en machines en De Techniek Academie wil dat graag doen. En ik
zeg: wie wil nou niet investeren in
jonge mensen die onze toekomstige vakmensen zijn?”
Effectieve
manier van leren
En
wat is het voordeel voor de student? “Uit onderzoek blijkt dat hoe meer je
theoretische kennis en vakkennis integreert in de praktijk, hoe effectiever het
onderwijs wordt. Denk zelf maar eens terug aan een mooie leerervaring uit je
eigen schoolloopbaan. Grote kans dat dat een ervaring is waarbij je actief en
praktisch bezig bent geweest. Ik weet uit eigen ervaring dat de combinatie
leren en werken heel prettig is. Je bent meer gemotiveerd om te leren, omdat je
de dingen die je leert direct kunt toepassen in de praktijk. Je bouwt in de
praktijk ervaring op, waardoor je sneller begrijpt wat je op school leert.
Bovendien zorgt de praktijk op het bedrijf voor veel afwisseling en ook
daardoor leer je beter dingen te onthouden. We weten op basis van grote
hoeveelheden onderzoek dat hoe vaker je iets dat je hebt geleerd kunt toepassen
in verschillende situaties hoe beter je het onthoudt.”
Aandachtspunten
Anton
Kiewiet ziet nog wel belangrijke aandachtspunten om van De Techniek Academie
het verwachte succes te maken. “Voor De Techniek Academie ligt er een mooie
uitdaging om waar te maken wat ze beloven. Er zijn twee dingen die om extra
aandacht vragen. Het eerste aandachtspunt gaat over het ontwerpen van je
onderwijs. Hoe bewaak je het niveau van de vakkennis en de kennis van de
algemeen vormende vakken als je dit integreert met de praktijk. Dit vraagt om
kundige onderwijsontwerpers die een goed curriculum met bijbehorende
instructiestrategieën kunnen ontwerpen. Het tweede aandachtspunt betreft de
docent. Het concept van De Techniek Academie vraagt om hoog gekwalificeerde
docenten die niet alleen goed zijn in hun eigen vak, maar ook kennis hebben van
de algemeen vormende vakken. Daarnaast moeten zij in staat zijn om zich
continue te ontwikkelen en feeling houden met de beroepspraktijk. Ik hoop dat
hiermee niet teveel van de docenten wordt gevraagd”, aldus Kiewiet, die vanuit
zijn rol in het onderwijs zich zeer betrokken voelt bij De Techniek Academie.