Werken aan je eigen opleiding
Door leerlingen
in hun kracht te zetten en te laten ontdekken en ervaren waar ze goed in zijn,
stijgt de motivatie voor de opleiding die studenten volgen. Bij
bedrijfstakscholen zoals De Techniek Academie kunnen leerlingen de opleiding op
hun eigen tempo volgen waarbij rekening wordt gehouden met hun achtergrond.
Door de praktische insteek van de opleiding zitten de studenten niet de hele
tijd in een klaslokaal maar bepalen ze hun eigen dagindeling.
Met persoonlijke begeleiding en een beroepsrichting die bij ze past kunnen de
studenten werken aan hun eigen opleiding.
“De
opleidingen bij De Techniek Academie zijn zo ingericht dat elke student op zijn
of haar tempo kan werken. De opleidingen zijn opgebouwd in modules. Als een
student al veel voorkennis heeft van een bepaalde module, dan kan de student de
module sneller afronden. Het kan ook zo zijn dat een student voor zijn werk bij
het bedrijf bepaalde kennis nodig heeft, dan kan een module naar voren gehaald
worden. Op die manier sluit De Academie aan bij de behoeftes van de student
maar ook bij die van het bedrijfsleven. Een voorwaarde is wel dat de student zelfstandig leert werken; en dat is nou net wat bedrijven zou graag zien!” Aldus Jacques de Groot van De Techniek Academie.
Gepersonaliseerd leren verwijst naar
leerprocessen die tegemoetkomen aan individuele verschillen tussen leerlingen.
De uitdaging is om een balans te vinden tussen standaardisatie en
differentiatie. Het is de uitdaging om leersituaties die effectief en efficiënt
zijn af te stemmen op zowel doelen van het onderwijs wat moet geleerd worden als individuele kenmerken
en responses van leerlingen. Wat wil hij leren en wat kan hij leren? De Techniek Academie is een voorbeeld waarbij
beide doelen behaald worden.
